© 2017 Trimda dimd! and featured musicians

  • Facebook B&W
  • Twitter B&W
  • Instagram B&W

Ludvigs dzird

Minsteres latviešu ģimnāzijā 1980 gados spēlēja skolēnu un absolventu grupa "Ludvigs dzird". Tā pastāvēja vairākus gadus ar dažādiem mūzīķiem, deļ mācību gadiem un uzturēšanos Minsteres pilsētā. Pēc 1988. gada dziesmu dienām Minsterē, ar visiem arī no Latvijas mēdijiem, Ludvigs dzird bija pirmā ārzemju grupa kura tikai aicināta spēlēt Rīgā Mikrofona koncertā 1988. gadā un spēlēja konerta turnejā kopā ar grupu Pērkons. 

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon

Gūzma – Lūkass Rozītis

GŪZMA: Liels daudzums, kaut kas sablīvējies, juceklīgs.

Virzīties cauri ļaužu gūzmai, Mākoņu gūzma, Mantu gūzma, Domu vai nepatikšanu gūzma.

Atmiņu Gūzma
 

Minsteres Latviešu centra pagrabā, telpā, kas aizkrauta kartona kastēm, vecām armijas segām, latviešu avīžu un žurnālu kaudzēm. Tur aiz bungām sēž Kristaps Krēsliņš, ar prievīti apsieta noļurkuša platmale uzmaukta galvā. Kristaps vienu pret otru dauza bungu vālītes un uzmundrinoši sauc - „Let’s sit some bungas, man!” Kristaps Grasis, gariem blondiem matiem plandot, vienu kāju pārlocījis pāri otrai sēž pie nošu statīva, ģitāru klēpī strinkšķinādams, nopietnu seju kaut ko skricelē uz lapas. Vai pielabo kādu Kronberga dzejas rindu, skaita taktis, raksta pats dziesmai vārdus vai zīmē notis Matīsam, ej nu sazini. Tikmēr Matīss Puriņš, rūtainos šortos un Converse kedās ar basģitāru plecā cenšas nobalansēt uz skeitborda. Tas viņam lāga nesokas, jo pagraba telpai sprīdis starp grīdu un griestiem ir tikai kādi 175cm, un visi kas tur uzturas, arī tie no šāvēju pulciņa, kas regulāri caurlāčo telpu, lai tikt uz šautuvi, spiesti pārvietoties ar pieliektu, vai plecos ierautu galvu, it kā aiz pietātes pret latviešu centra pamatiem. Tas, kas, sestdienas vai svētdienas rīta mēģinājumos, pagraba telpā top, arī ir kaut kas pamatīgs – jo tur top latviešu trimdas „liriskais undergrounds”. Te pagrabā trīs Minsteres Latviešu ģimnazijas un internāta audzēkņi - Grasis, Krēsliņš un Puriņš - nolēmuši neiet daudzo Minsteres ģimnāzijas uz fikso sapulcināto ballīšu grupu ierasto ceļu. Viņi iecerējuši sarakstīt un samēģināt pietiekam dziesmu, lai skolas gada beigās ierakstīt un izdot albumu. Tā pagraba undergrounda trijotne pamazām top par grupu Gūzma.

1989. gada ziema, kāds Jūrmalas (vai citas malas) kultūras nams. Vēl knapi Padomju Latvijas jaunatne sanākusi vai sabraukusi no tuvuma un tāluma izklaidēties. Vakarā koncertu un pēc tam disene. Koncerta pirmā daļa tuvojas noslēgumam. Iesildošā grupa Gūzma uz skatuves un publika zālē, jau kuru reizi, skaļi kopā dzied piedziedājumu „O, titi mamma, Tia Maria!”. Dziesma negrib beigties, un jūrmalnieki satvīkuši, laimīgi, iekustināti, sēdvietas pametuši, tagad gaida uzstājamies vakara galveno grupu „Jauns Mēness”. Lai Mielavs un co uzspēlē viņiem zināmākus un pazīstamākus gabalus, jo šie puiši no Minsteres pirmo reizi Latvijas publikai bija uzstājušies tikai pirms pāris dienām, Mikrofona aptaujas koncertā, Sporta manēžā Rīgā. Tur viņi lūgtās publikas un TV kameru priekšā „minsterējās” un uzstājās ar „Skumjā dziesma”. 

Gūzma, darbu padarījuši, jauniem undergroundistiem neierastā manierē, devās uz kultūras nama bāru, iešmekstināt vienu otru dzērienu, ko vietējie sauc par džinfīzu, un iestiprināties karstmaizītēm, ko vietējie sauc par picām.

Gūzma vēlāk uzproducēja un ierakstīja savu vienīgo albumu „Gūzma”, īstā vācu ierakstu studijā ar īstu vācieti pie ierakstu pults. Vienu gabalu, „Mirušo deja”, Kristaps Grasis vēl ierakstīja Rīgā ar Juri Kulakovu un citiem Latvijas mūziķiem. Albumu izdeva audio kasetes formā, lai mašīnās varētu klausīties, ar lillā krāsas vāciņiem, kur grupa pateicās visiem, kas iedvesmojuši un palīdzējuši – draugi, dzejnieki, skaņu inženieri, mūziķi un citi labvēļi. 

Vietnes

YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=obEb8QuTgt8 Skumjā dziesma

 

https://www.youtube.com/watch?v=5gKKO_zgw2A Mirušo dejas ar Juri Kulakovu

Trimda Dimd īsfilmu sērija ataino latviešu oriģinālo mūziku trimdā pēc Otrā pasaules kara līdz 1990iem gadiem.

Tēmas iedziļinājas komponistu un mūziķu ieskatos un ierakstu procesos, iztirzājot koncepcijas dziesmām, un dialogu, kas veidojās ar publiku: kā tie uzturēja sabiedrību un kā sabiedrība arī ietekmēja viņus.